3 grudnia 2010

Operararaz kozie śmierć

W mijającym tygodniu miałem rzadką okazje słuchać Muzycznego Kanonu Dwójki - audycji od 9:00 do 12:00. Prowadził Aleksander Laskowski! Pomyślałem: znam tego Pana z XVI Konkursu Chopinowskiego no i oczywiście z Poranków Dwójki w niedziele, czyli opera opera i jeszcze raz opera! I rzeczywiście - OPERA. I to jaka?! Ze starożytnych taśm warszawskiego teatru: długość 350 m, nagrywane dwustronnie w latach 60. Bagatela.No dobra, myślę w pracy (bo tam słuchałem), zmierzymy się z operą, bo w końcu to nie niedziela i może będzie inaczej. I było! Panie Aleksandrze dzięki wielkie za opery! troszkę mnie Pan zaraził zimowo operowo moniuszkowo jontkowo wodiczkowo... Zrozumiałem dzięki tym taśmom (wcale dobra jakość) oraz dzięki Pana Gościom (super pomysł!), że warto słuchać arii, warto zatrzymać się nad fenomenem głosu człowieka, dać się ponieść emocjom i ruchowi scenicznemu i liryce melodii etc. Rozpisałem się. Wiem dlaczego nie lubię (nie bardzo lubię lepiej) oper. Bo prawie nic o nich nie wiem. Chyba trzeba dla takich jak ja laików i niedowiarków zwykłej wiedzy, jakiejś żywej prezentacji i okazji do posłuchania opery z Mistrzem.
A wieczorem włączyłem TVP Kulturę i co? Wodiczko.

2 grudnia 2010, godz. 19:00 - "Film prezentuje burzliwe życie wybitnego dyrygenta. Ukazuje postać Bohdana Wodiczki, twórcy orkiestr filharmonicznych i założyciela Warszawskiej Opery Narodowej, a także dyrygentai pedagoga, który pracował w Polsce i w Islandii. Na film składają się wypowiedzi współpracowników B. Wodiczki, archiwalia, materiały ikonograficzne, a także fragmenty recenzji i wywiady. Zawiłe losy B. Wodiczki pomaga rozwikłać interesujący komentarz. Artysta - mało znany w Polsce - jest w Islandii otaczany wielką czcią za wkład w kulturę muzyczną tego kraju. Bohdan Wodiczko przebywał w Islandii wielokrotnie, pobyty były wynikiem jego dramatycznych doświadczeń w kraju. Bohatera filmu przybliżają widzowi wspaniali artyści, znane postacie świata polskiej kultury.
W wypowiedziach archiwalnych zobaczymy m. in. Jerzego Waldorffa i Stefana Kisielewskiego. Seria: Ludzie muzyki - Wodiczko. Reżyseria: Janusz Sijka, scenariusz: Janusz Sijka". TVP Kultura, Islandia/Polska, 2009.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz